24 Aralık 2009 Perşembe

Uyku hesapları

Dün televizyonda uzmanlık dalı uyku ve uykusuzluk hastalıkları olan bir profesörün açıklamalarını izledim. Gerçi çoğu bildiğim gerçeklerdi anlattıkları; yine de uyku denen süreç gözümde daha bir değer kazandı..

Mesela, gece uykusu ile gündüz uykusu arasında yaşam kalitesini etkileyen ciddi faktörler var.
Bunun sebebi vücudumuzun güneş battıktan bir süre sonra uyku moduna geçmesiyle alakalı. Eğer uyku zamanı ayakta kalıp gündüz vakti uyursak uykunun düzeni de bozuluyor.


Bozulunca ne oluyor ?


Uykunun en önemli iki bölümü var. İlki biz uykuya dalar dalmaz, mesela bu bir yetişkin için saat 23:00 civarı diyelim, harekete geçiyor. Çocuklarda da saat 21'de. Bu süreçte çocuklardaki büyüme hormonunu harekete geçiyor. Bi nevi uyusun da büyüsün ninnisinin gerçeğe dönüşüm hali
.

Yetişkinlerde ise aynı süreç yağ yakımını sağlayan hormonları çalıştırıyor.

İkinci süreç REM denen bölüm. Sabaha karşı başlıyor ve kişide zihin açıklığını geliştiriyor.

Bunlar aslında uyku sırasında gerçekleşen bir çok faaliyeti barındıran iki bölüm.

Şimdi benim yeni öğrendiğim kısım ise şu: Eğer yetkişkin ya da çocuk geç uyurlarsa ilk bölümü atlayıp doğrudan REMe geçiyorlar. Bu yüzden de çocukta büyüme bozuklukları, yetişkin insanda ise ,buraya dikkat, obezite sorunları oluşabiliyor.

Kısaca, ne kadar ayakta kalırsam o kadar enerji harcarım, uyursam kilo alırım, üstelik hayat da akıp gidiyor, bebe miyim erkenden uyuyayım, ben günde 6 saat uyurum yeter, 1'de yatar 7'de kalkarım, türünden akıl yürütmeler ya da basit matematik hesabı gibi şehir efsanelerine kanmamak gerekiyormuş.


Üsteilk uyku halindeyken oturup televizyon seyreden halimizden daha fazla kalori yaktığımız artık bilinen bir gerçek.


Saat 11'de yatıp 6'da kalkan bir insanın saat 1'de yatıp 8'de kalkan bir insandan daha dinç uyandığı ve günü iyi geçirdiği ise zaten her gün yaşadığımız bir diğer gerçek.

Ama ben gene de bu açıklamaları izledim ya, akşam saat onda sızıp gitmişim.
Bu da işin bilinçaltı paranoyası :)

3 yorum:

nalan dedi ki...

saat 23'de yatma işine varım da, bu lodos beni benden aldı sabahları geç uyanıp her seferinde patrondan sonra giriyorum nerdeyse ofise !

Feride Nizamettin dedi ki...

işte ben de sırf bu sebeple zayıflayamıyorum gece 1'den önce yatamıyorum her sabah da 6'da kalkıyorum:)

Uyumsuz dedi ki...

yayhu pisicim, bırak zayıflamayı bünyen nasıl çökmüyor ? O yüzden ikide bir grip olup üşüyorsun işte, 6'da kalkan insanın en en en geç 11'de yatakta olması gerekir. Hemen düzenle saatlerini.

Nalan, özellikle NTV hava durumunda hava değişimiyle ilgili bu yaşadığın sıkıntıya dair sürekli uyarılar yapıyorlar. Lodos nasıl birşeyse insanlığı kırıp geçiriyor. Benim de başım tutar mesela, iki gün daha sıkacağız dişimizi malesef :(