5 Mayıs 2009 Salı

Çocukluk idolüm Mathias Rust

Hakkında Rocky 4 filmindeki görüntülerin ötesinde birşey bilmediğim ve tek sembolü benim için Gorbaçov olan Soyvetler Birliği çocukken en büyük meraklarımın başında geliyordu. Hayır, komünizme falan ilgim yoktu, hatta bu yönetim sisteminin ne olduğu konusunda fikrim bile yoktu. Sadece kapalı bir sır olan bu kocaman, dehşet ülkenin dünyanın geri kalanına kafa tutan o gizli ama çekici haline kapılmadan edemiyordum.

İşte tam o günlerde, yani 1987 yılının bir mayıs günü genç adamın teki uyduruktan tek motorlu bir uçağıyla Almanya'dan kalkıp Moskova'nın göbeğindeki Kızıl Meydan'a iniş yaptı ve yer yerinden oynadı.
Henüz 19 yaşındaki Mathias Rust bendeki merakı daha da abartıp üstüne biraz şan şöhret serpmek üzere gayet basit bir planla bu işe girişmişti. Silahlanma konusunda başta ABD olmak üzere tüm batılı ülkelerin kabusu olan koskoca SSCB'nin hava radar sistemindeki açığı tespit etmesi bir yana inişi yapacağı günün asker-sivil herkesin kendini vodkaya gömeceği bir resmi tatil gününü seçmesi bile Rust'ın kıvrak zekasını ortaya koyuyor.
Ve bir mayıs günü Kızıl Meydan'a güzel bir iniş yaptıktan sonra da ilk yaptığı iş etrafını saran meraklılara imza dağıtmak oluyor.
Böylesine komik bir olay muhtemelen Soyvetlerin katı disiplini içinde bir çok kişinin işine mal olmuştur. Ancak dünyanın geri kalanı o gün bu haberleri ve o genç Almanın uçağının yanında sempatik duruşunu gördüğünde bundan gerçekten hoşlanmışlardı. Sovyetler de belki de ilk kez kendileri dışındaki sistemi göz ardı etmeyip bu genç adamın hayatını karartmak yerine sadece 1,5 yıl hapis cezasına çarptırmakla yetinmeyi seçtiler.
Günümüzde, kendilerini odalarına kapatıp sanal dünyalarda sohbetlere, simülasyon programlarına, alternatif dünya kişiliklerine kaybeden neslin hem kendilerine hem de hayata böylesine güzel renkte değerler katabilmeleri adına Mathias'ın bu macerasını tekrar değerlendirmelerini isterim.
Bir de her hafta ölüm sayısı çoğaldıkça bir önceki katliamların unutulup gittiği gündem tüketimi karşısında böylesine ufak ama ses getirmiş eylemlerin daimi gündemimizi belirlesini dilerim.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

aha vallaha da billaha da gözümün önüne geldim ağzım açık "ne yapmış bu adam kötü birşey yapmış galiba" diye baktığımı olana bitene... sonrasında gazetelerde ne yazmışsa hakkında satır satır ezberlemiştim.

sonrasında ise unutmuşum işte... iyi ki hatırlattın mis gibi gülümsedim!

son iki satıra gelince... keşke uyumsuzcum keşke...

Feride Nizamettin dedi ki...

ben hiç bişi hatırlamıyorum :)))

Uyumsuz dedi ki...

yaştandır :P