16 Mart 2010 Salı

Adım Patates soyadım Kafa

Geçen haftaki hafta Elazığ depremi sonrası herhalde dünyada bir ilk yaşandı. Depremde ölen kişi sayısı gün geçtikçe artmak yerine azaldı !.

Ölen 10 kişinin nüfusundaki adıyla çevresindekilerin kullandığı adın farklı olmasından dolayı o kişiler iki kere ölmüş sayıldı. Sanki yaşarken iki farklı adının olması ona iki kat hayat vermiş gibi ailelerin çocuklarına nufüs cüzdanında farklı gerçek hayatta farklı isimler kullanmalarının mantığı nedir acaba ?

Ben çocukken buna benzer göbek adı uygulaması vardı mesela. Nufüs cüzdanında yazılmayan ikinci bir isim. Dede ya da nine adını araya sıkıştırmaya bu kadar meraklı ailelerimiz var madem soruyorum kendilerine, neden iki adı birden yazdırmayıp diğer üvey ismi göbek adı diye peşime salarsın ? Sonra akrabalar seni nine adınla okul arkadaşların nufüstaki adınla çağırıyor, böylece oluyorsun iki kişi !

Biz Türklerin bu adlarla olan sıkıntısını aslında çözebilmiş değilim ben zaten. Bir kişinin kayıtlı adı bir de aile arasında kullanılan adı mı olur yahu ?

Adlar konusunda böylesine garip bir anlayışa sahip halkımın daha ancak üç nesildir tanışık oldukları soyadlarına olan tutumları ise ayrı bir komedi.

Bundan yüz yıl önce bir soyadına sahip değilken bir sabah uyandıklarında devletin buyurması üzerine soyadı seçtikleri günden beridir pek değerli oldu o soyadları. Erkek evlat zaten çok mühimdi bir de üstüne soyadını devam etme yükümlülüğü eklenince daha bir parladı. Sanki soyun devamı, içinde “soy” geçiyor diye soyadına bağlıymış gibi..

90lı yıllarla beraber bu erkek ayrımcılığına olan tepkiden midir artık nedendir bilemeyeceğim, bu sefer kadınları evlendikten sonra soyadlarını kaybetmeme paniği aldı. Ama devlet baba ,kadınlara kocalarının soyadlarını taşıma zorunluluğunu hatırlatınca onlar da iyi o zaman hem babamın hem kocamın soyadını alırım diye direttiler.

Sonuç ?

Gerçek adı ve göbek adı yetmezmiş gibi hayatına girmiş tüm erkeklerin soyadlarını taşıyan upuzun isim tamlamalı modern evil kadınlar patlaması !

Hani bizde latince kökenli dillerdeki gibi ünvandan kadının evilimi bekar mı olduğu anlaşılmaz ya, eh bu iki soyadlılar sayesinde artık biz de anlar olduk. Tek soyadlıysan bekar, çift soyadlıysan evlisin !

Ad ve soyad, işte. Nesi zor ki buna adapte olmanın ?!?!!

3 yorum:

cüzzamlı melek dedi ki...

ya yok be tatlım, köy muhtarını izlemedin mi, ezberletmişler adama bişi. onu bile yarım yamalak anlattı. sıkıştığı yerde de "aman ben de bilmiyorum" dedi garibim. başbakanın depremden hemen ama hemen sonra açıklama yapıp topu kerpiçe atması da ayrı bi olay. bu nez hı diyesim geldi.
ay konu bu diildi di mi, ben sazı aldım yine elime...

Uyumsuz dedi ki...

hem o hem de Topbaş'ın deprem olursa şu kadar kişi ölür açıklaması tam al birine vur ötekine şeklinde işgüzarca çıkışlar zaten. Ama muhtar değil konu, ölen çocukların amcası bile nufüstaki adından habersiz çıktı. Nufüste böyle yazıyor ama biz ona başka bir adla sesleniyoruz ne ya ben ona karşıyım arkadaş !

cüzzamlı melek dedi ki...

aziz nesin in bu millete bikaç beden büyük geldiğinin bi kanıtı daha işte: yaşar ne yaşar ne yaşamaz hesabı...